Colm Toibin, “Ένας ιερέας στην οικογένεια” και “Ένα ταξίδι”

Μια σύντομη και επιλεκτική περιδιάβαση στο έργο του Κολμ Τομπίν.

Η Ιρλανδία της δεκαετίας του 1950,  η οικογένεια των καθολικών που αριθμούσε δύο μέλη ενταγμένα στον IRA, το σπιτικό όπου επικρατούσε πολλή σιωπή, η σε βάθος γνώση της πλούσιας λογοτεχνικής παράδοσης του τόπου του είναι ορισμένα από τα στοιχεία που σφυρηλάτησαν τον χαρακτήρα και το ταλέντο του Κολμ Τομπίν.

Στο έργο του περιλαμβάνονται μυθιστορήματα και διηγήματα, δοκίμια και θεατρικά έργα. Βασικά τους θέματα η ιρλανδική κοινωνία, η ζωή στο εξωτερικό –ειδικότερα στην Ισπανία, όπου ο Τομπίν έζησε για ένα διάστημα αφότου πήρε το πτυχίο του – η διαδικασία της δημιουργικότητας, η ομοφυλοφιλία, η διαφύλαξη της ατομικής ταυτότητας.

Στα τελευταία έργα του επεξεργάζεται συστηματικά τις πολλές εκφάνσεις της σχέσης μητέρας και γιου. Στη συλλογή διηγημάτων με τίτλο Mothers and Sons (2006) θα δώσει μέσα σε εννέα διηγήματα διάφορες όψεις της σχέσης αυτής, με τη μητέρα να παρατηρεί και να σωπαίνει και τον γιο, είτε σε μετεφηβική ηλικία είτε ενήλικα,  να αισθάνεται, δικαιολογημένα ή όχι, το βάρος της παρουσίας της.

Από τη συλλογή αυτή προέρχονται τα δύο διηγήματα που δημοσιεύονται εδώ, με τίτλο Priest in the FamilyκαιJourney.

Το θέμα αυτό θα διερευνηθεί περαιτέρω στη συλλογή δοκιμίων με τίτλο New Ways to Kill Your Mother, Writers and Their Families, (2012), όπου μεταξύ άλλων υπάρχει το πολύ ενδιαφέρον δοκίμιο για τη σχέση του Σάμιουελ Μπέκετ με τη μητέρα του. Σε πλήρη αντίθεση με τη ματιά του Μπέκετ, η ματιά του Τομπίν κρατάει αποστάσεις χωρίς να χάνει τίποτα από την αιχμηρότητά της.

Στον κύκλο αυτό εντάσσεται και ο μονόλογος Η διαθήκη της Μαρίας. Έχοντας εντοπίσει ότι η Μαρία εμφανίζεται σχεδόν άφωνη και στα τέσσερα Ευαγγέλια, διαθέτοντας γερή θεολογική αρματωσιά, όπως φαίνεται και από άλλα δοκιμιακά του έργα,(The Sign of the Cross: Travels in Catholic Europe, 1994) και έχοντας αναμφισβήτητα γοητευτεί από τη βιβλική γλώσσα και την ύφανση της ιστορίας από τους τέσσερις ευαγγελιστές, ο Τομπίν καταθέτει το δικό του Κατά Μαρίαν Ευαγγέλιον, σκιαγραφώντας τη δική του Μαρία και δίνοντας τη δική του εκδοχή για την ανάσταση, χωρίς όμως – και εδώ είναι το πολύ ενδιαφέρον – να απομακρύνεται εντελώς από τη σχέση μητέρας και γιού, όπως καταγράφεται στην Καινή Διαθήκη.

Διαβάστε τα δυο διηγήματα του Toibin ακολουθώντας τους παρακάτω συνδέσμους 

A Priest in the Family

A Journey

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s